ראשי » טיפים » עורך דין ירושה- מהי החשיבות שלו בביטול הסכם מתנה?

עורך דין ירושה- מהי החשיבות שלו בביטול הסכם מתנה?

הענקת מתנה בתוך המשפחה היא פרקטיקה נהוגה. הורים מעבירים מתנות לילדים באופן קבוע. אבל כאשר הילדים המבוגרים, הענקת מתנה היא גם עניין משפטי. אז מה קורה כאשר רוצים לבצע ביטול של התחייבות למתנה? ואיך עורך דין ירושה קשור לתהליך כל כך אישי ומשפחתי?

מתנה היא הקנייה של נכס שלא בתמורה לפי החוק. כמו הענקת זכויות של דירת מגורים משפחתית. או העברת כספים מהורה לילד בתוך המשפחה. התנאים להענקת המתנה הנקבעים בין הצדדים. ובגלל זה רבים בוחרים לערוך תצהיר מתנה, במקום הסכם. קיים קשר בין חלוקת עיזבון וירושה ולבין הענקת מתנות. ובהכשרה משפחתי, הייצוג של עורך דין ירושה קריטי לטובת ביטול הסכם מתנה.

קביעת המעמד המשפטי של המתנה

בשביל לבצע ביטול הסכם מתנה צריך קודם כל להבין מהו המעמד המשפטי של המתנה המדוברת. האם מדובר על מתנה לאלתר, שיש לה תאריך הענקה. או אולי מתנה על תנאי, שבה חייבים להתבצע אי אילו תנאים בשביל לקבל את המתנה. או גם התחייבות לתת מתנה. כמו למשל העברת זכויות לדירת מגורים בעתיד. בפעולה כזאת, ראשי מעניק המתנה לחזור בו מהתחייבותו, על בסיס חוק המתנות. החוק מגדיר בצורה מאוד ברורה מה היא מתנה, מי יכול להעניק מתנה ובאילו תנאים. למשל, העברה של סכום כסף בתור מתנת חתונה. או העברה של סכומי כספים לטובת רכישת דירה מהורים לילדים. יחד עם זאת ישנן מתנות שאינן נחשבות מתנות לגיטימיות בעיני החוק. כמו למשל הענקת דירה, אשר מחייבת פרוצדורה משפטית קצת יותר מורכבת. וזאת בשביל להימנע ממצב שבו אתם מעניקים מתנה במקום לבצע העברת ירושה על ידי עורך דין ירושה מנוסה.

עורך דין ירושה
עורך דין ירושה ומשפחה מרוצה
לייעוץ מקצועי מעורך דין ירושה השאירו פרטים

מתנה או ירושה? סכסוכים משפטיים בעקבות הענקת מתנה

לא אחת אנו שומעים על סכסוכים משפטיים בין בני משפחה אשר נובעים מהענקת מתנה. בני הזוג חלוקים בדעותיהם בנוגע לחלוקת הירושה. או בעלי ממון שרוצים לחלק ירושה באופן לא הוגן. עורך דין ירושה כמובן מסביר מה הם האתגרים בהענקת מתנה והאם על פי חוק המתנות אפשר לבטל הסכם מתנה כאשר הוא נערך בצורה לא נכונה. אבל, אם יש פגם בכריתה של הסכם המתנה. כמו למשל מצא גשם או ניסיון להסתיר עובדות. אז זוהי עילה לביטול ההסכם וכך גם לביטול הענקה את המתנה.

ביטול הסכם – רק בחסות בית המשפט

בהנחה ואתם רוצים לפעול על מנת לבצע ביטול הסכם מתנה על ידי עורך דין ירושה, יש צורה לנהל את הדברים. אי אפשר לטעון לביטול הסכם מבלי שיש לכם הוכחות וטענות. והדרך לבצע את הביטול עוברת הגשת תביעה לסעד הצהרתי. תביעה לסעד הצהרתי היא תביעה לבית המשפט, אשר דן בעובדות. נותן נימוקים בפסק הדין. ובעיקר מסביר מדוע המתנה אינה יכולה להיות מתנה. לשני הצדדים יש מקום להביע את דעתם. ואם אתם חושבים שזוהי מתנה שלא כדין, בהחלט ראוי לפעול ויפה שעה אחת קודם.